ERASMUS +
SVÉD-MAGYAR ZENEPROJEKT
MUNKATERV
2014-2016.
- A projekt céljai
- A projekt fő célja:
- Új tanítási módszerek megismerése a zeneoktatás területén, nemzetközi didaktikai eszköztár bővítése (témavázlatok, óravázlatok gyűjtése és megosztása);
- Új perspektívák feltárása a zeneoktatásban a Kodály koncepció és az „El Sistema” módszer svéd adaptációjának az ötvözésével.
- A projekt részcéljai:
- Csökkenjen az óvodai, iskolai hiányzások száma, a korai iskolaelhagyók aránya.
- A tanulóink (kiemelten a hátrányos helyzetűek) számára több lehetőséget biztosítsunk a zenetanításon keresztül.
- Megismertessük a Kodály koncepció, Bartók örökségének és a zeneiiskoai rendszerünk helyi formáját.
- Megismerkedjünk az „El Sistema” módszerrel és annak svédországi adaptációjával.
- Növekedjen a zenei programok száma és többen vegyenek részt az óvoda, iskola, kulturális intézmények zenei programjain.
- A projekt feladatai:
- Szakmai kézikönyv készül a módszerekről (óravázlatok, tematikus tervek, módszerleírások).
- Koncert DVD készül a két év felvételeiből.
- Projekttalálkozó két alkalommal, amely szakmai tanulmányút is egyben.
- Diákcsere program a projekttalálkozó keretein belül.
- Bevont intézmények
- Vésztő Város Önkormányzata és partnerintézményei:
- Szabó Pál Általános Iskola és
Alapfokú Művészeti Iskola,
- Négyszínvirág Óvoda és Bölcsöde,
- Sinka István Művelődési Központ és
Városi Könyvtár
- A svédországi Härryda település önkormányzata
(Sektorn för utbildning och Kultur) és partnerintézményei:
- Kulturskolan Härryda Kommun,
- Ekdalaskolan Mölnlycke,
- Skinnefjallsskolan Mölnycke
- Módszertani leírások
- Kodály koncepció Vésztőn
A vésztői zenei nevelés-oktatás rendszere
„A zene mindenkié” – Kodály Zoltán
A Kodály koncepció alapelveit Kodály Zoltán zeneszerző, népzenekutató és zenepedagógus fektette le. Tanítványai (Ádám Jenő, Szőnyi Erzsébet…) dolgozták ki részletesen, amely az 1950-es évektől terjedt el hazánkban, majd az egész világon. A módszer a gyermek születésétől a felnőtt zenei nevelésig kidolgozott. Ennek hatására a zeneiskolai rendszer is kiépült, amely a mai napig sikeresen működik.
Vésztőn három fontos eleme épült ki. Ezt mutatjuk be a svéd partnereinknek.
- Zeneovi program
- Kisgyermekkortól magyar népdalokat, mondókákat, népi játékokat tanít az ölbeli játékokkal kezdve.
- Fejleszti a zenei készségeket (ritmusérzék, hallásfejlesztés…).
- A zenei foglalkozások az közös éneklés, játék örömét adják.
Heti óraszáma: Folyamatos, a játékba, foglalkozásba beépítve. Nagycsoportosoknak heti 1X30 perc játékos zeneovi foglalkozás.
- Zeneiskolai oktatás
- Kiemelkedő tehetséggondozás az egyéni órákkal.
- Magas szintű szolfézsoktatás Kodály koncepcióval.
- Bartók Béla tanulóknak írt zongoratanítási módszertana (Bartók: Gyermekeknek és Mikrokozmosz című gyermekeknek szánt sorozatai), amely szintén a magyar népdalkincsből és népzenéből merít.
Heti óraszáma: 2X30 perc hangszeres óra; 2X45 perc szolfézsóra
- Kodály koncepció az általános iskolai ének és szolfézstanításban.
- A magyar népzene, népdalkincsből indul ki és arra épül, mert ezt tartja értéknek. Pentaton hangkészletből indul ki, amely a magyar népzenére jellemző.
- Az ének hangot használja hangszerként, mert mindenki birtokolja azt.
- A relatív szolmizációval tanítja a kezdetektől a zenei írás-olvasást, amelyet kézjelekkel egészít ki.
- A ritmusneveket elnevezéséhez mozgásokat kapcsol (taps, járás…).
- A többszólamú éneklés és ebből kifolyólag a kóruséneklés kiemelt szerepet kap. Kodály külön füzeteket írt a gyakorlásra (333 olvasógyakorlat, Bicíniumok…).
Heti óraszáma: 1X45 perc ének-zene óra; választható foglalkozásként heti 1X90 perc énekkar
Kokas Klára zenepedagógus kutatási az utóbbi években bizonyították, hogy a koncepció jelentősen fejleszti a tanulók szociális, érzelmi és kognitív képességeit is. A programban résztvevő tanulók nyelvi és helyesírási készségei kiemelkedően fejlődtek a kontrollcsoportokhoz képest.
- „EL SISTEMA” módszer
svédországi adaptációja
- „El Sistema „ Venezuela
Az „El Sistema” csoportos zenetanítási módszer Venezuelából indult Jose Antonio Abreu vezetésével, aki vállalkozóként és képzett zenészként a hátrányos helyzetű gyermekek megsegítésére dolgozta ki a koncepciót.
A program céljai:
- Hátrányos helyzetű gyermekek (sokan iskolába sem járnak) kiemelése a klasszikus zene tanulásával, művelésével.
- A zenei tehetségek kiemelése, zenei továbbképzésük segítése.
- Országos zenetanítási módszer kiépítése.
A program módszerei:
- Csoportos zenetanítás (8-10 fő), a szegénység miatt nem feltétlenül igazi hangszereken.
- A tanulókat szinte azonnal kamaracsoportokba szervezik.
- Az iskolákban ifjúsági zenekarokat szerveznek.
- A tehetségek továbbtanulását, képzését támogatják.
A program eredményei:
- Az elhanyagolható elitképzés mellett 2015-ben több mint 300.000 gyermek tanul zenét.
- Több mint 100 ifjúsági zenekar működik. Megalapították a caracasi Simon Bolívar Ifjúsági Zenekart.
- Svéd adaptáció:
Svédországban a tanulók klasszikus zenei képzése iránt csökkent a motiváció, ezért a härrydai zeneiskolában bevezették a módszert néhány évvel ezelőtt.
Átvett módszertani elemek:
- Csoportos zenetanítás az egyéni helyett
- Elsősorban nem a hátrányos helyzetű fiatalokat céloz meg.
- A klasszikus zene mellett a könnyűzenei műfajokat és hangszereket is oktat.
- Kezdettől zenei együttesekbe szervezik a tanulókat.
- A tanulók többféle hangszert kipróbálhatnak az évek során.
- A tehetséges tanulókat felkészítik továbbtanulásra.
- Együttműködést alakítottak ki a Göteborgi Szimfonikus Zenekarral, akik mentorként és tanárként is támogatják a tanulókat.
Eredmények:
- A zeneiskolában tanulók létszáma jelentősen növekedett.
- Több zenei pályán továbbtanuló diák.
- Zenei együttesek létrejötte, működése.
- Feladatok
ERASMUS+ Svéd projekt |
|||
Időterv |
|||
Időszak |
Feladatok |
Bevont intézmény |
Felelősök |
I. félév |
Előzetes tájékoztató |
SZ, A, O, M, H |
P, I |
Igényfelmérés |
SZ, A, O, M, H |
P |
|
Kiválogatás a projektbe (tanárok, diákok) |
SZ, A, O, M, H |
I |
|
Nemzetközi diákbizottság megalakítása |
SZ, H |
P |
|
Idegennyelvi mérés a diákoknak |
SZ |
P |
|
Workshop a tanároknak |
SZ, A, O |
I |
|
Magyar zenepedagógia, magyar zeneszerzők |
SZ, A |
I |
|
Ismerkedés a magyar néphagyományokkal, népművészettel |
SZ, A, O, M, H |
I |
|
II. félév |
Projektnyitó koncert |
SZ, A, O, M, H |
P |
Svéd-Magyar Zenei hét (Bartók hét) |
SZ, A, O, M, H |
P, I |
|
Nyílt nap az Alapfokú Művészeti Iskolában |
A |
I |
|
Tehetséggondozó előadások |
SZ, A, O |
I |
|
Workshopok a tanároknak |
SZ, A, O |
I |
|
Óralátogatások |
A, SZ, O |
I |
|
Módszertani előadás |
A, SZ |
I |
|
Honlapkészítés |
SZ, A, O, M, H |
I |
|
Zeneovi bemutató |
SZ, A, O, H |
I |
|
Koordinátortalálkozók |
SZ, A, O, M, H |
P |
|
Szolfézs bemutatóóra |
SZ, A, O, H |
I |
|
Közös zenekari, énekkari próbák |
A, H |
I |
|
Magyar néphagyományok, népművészet bemutatása |
M, H |
I |
|
Bemutató órák az általános iskola 2. és 5. évfolyamán |
SZ, A, O, H |
I |
|
Utcazene, koncertek |
SZ, A, O, M, H |
P |
|
Elégedettségmérés, fókuszcsoportos értékelés |
SZ, A, O, M, H |
P |
|
Hírlevél |
M |
I |
|
Magyar zenepedagógia, magyar zeneszerzők |
SZ, A, H, O |
I |
|
Nemzetközi diákbizottság ülései |
SZ, H |
P |
|
Sajtómegjelenések |
SZ, A, O, M, H |
P |
|
III. félév |
Workshop a tanároknak |
SZ, A |
I |
Nemzetközi diákbizottság ülései |
P |
P |
|
Sajtómegjelenések |
M |
I |
|
IV. félév |
Tanulmányút Svédországba |
P |
P |
Óralátogatások |
H |
I |
|
Svéd zenepedagógia, El Sistema rendszer, svéd zeneszerzők megismerése |
A, SZ |
I |
|
Nemzetközi diákbizottság ülései |
SZ, H |
P |
|
Hírlevél |
M |
I |
|
Sajtómegjelenések |
SZ, A, O, M, H |
P, I |
|
Honlapkészítés |
SZ, A, O, M, H |
I |
|
Idegennyelvi mérés |
SZ |
I |
|
Koordinátortalálkozók |
SZ, A, O, M, H |
P |
|
Közös zenekari, énekkari próbák |
A, H |
I |
|
Utcazene, koncertek |
SZ, A, O, M, H |
P, I |
|
Projektzáró koncert |
SZ, A, O, M, H |
P, I |
|
Elégedettségmérés, fókuszcsoportos értékelés |
SZ, A, O, M, H |
P |
|
Szaklapban megjelenés |
SZ, O, M |
I |
|
Szakmai tematikák a PP-be |
SZ, O, H |
I |
|
DVD, koncertfelvétel |
M, A, H |
I |
|
Módszertani kiadvány |
SZ, A, O, H |
I |
Rövidítések:
- SZ - Szabó Pál Általános Iskola és
- A - Alapfokú Művészeti Iskola,
- O - Négyszínvirág Óvoda és Bölcsöde,
- M - Sinka István Művelődési Központ és Városi Könyvtár
- H - Kulturskolan Härryda Kommun,
- P – Projektmenedzser
- I – Intézményvezető(k)
„EL SISTEMA” módszer letöltés
Kodály koncepció Vésztőn letöltés