• TÁMOP - 3.1.4.-12/2-2012-0201
  • _
  • _

Previous
Next





„KINCSES – ÁG” erdei iskola

A NTP-IKT-MPA-12-005 elnevezésű nyertes pályázatnak köszönhetően iskolánk második osztályos tanulói október elején erdei iskolában vehetettek részt a Vidra Tanyán, ahol a víz-vízpart és a mező élővilágával ismerkedhettek meg. Az erdei iskola, az iskolai környezeti nevelés kiegészítője. Oktatásunk minden területét érinti (rajz és vizuális kultúra, technika, magyar nyelv és irodalom stb.) tehát „komplex pedagógiai vállalkozás”. A környezeti nevelés speciális színtere, 5 napra szervezett program együttes. Az egész program, a környezeti nevelés, környezettudatosság és fenntarthatóság jegyében készült. A program kidolgozása során célul tűztük ki a következőket:



-Megismertetni őket a szabadban élő állatokkal, növényekkel, hogy általuk megtanulják tisztelni és védeni élőhelyüket, környezetüket./”Nem felemellek, hogy a vendégem legyél, hanem lehajolok hozzád, hogy vendéged lehessek!”, elvet követve./
-Természeti környezetben, pedagógusok irányítása mellett a gyerekek tapasztalathoz juttatása élményszerű, komplex cselekvéseken keresztül, tevékenységközpontú módszerekkel,
-Olyan viselkedésformák gyakorlása, melyek segítségével elsajátíthatják az élő természet megfigyelésének módját.
-A természettel való szoros együttlét megtapasztalása.
-A víz, vízpart és a mező, növény és állatvilágának megismertetése, életközösségének megfigyelése..
-A természet iránti kíváncsiság ébren tartása, a rácsodálkozás örömében való osztozás.
-Olyan ökológiai szemlélet megalapozása, mely lehetővé teszi, a „természetben mindenre szükség van” elv elfogadását.
-Olyan aktivitásra, felelős cselekvésre nevelés, amelyben legfontosabb elv az élet védelme, tisztelete.
-A természetbarát magatartásforma gyakorlása.


Az alább felsorolt céljainkat változatos tevékenységekkel sikerült megvalósítani, melyek során új ismereteket szerezhettek a gyerekek és közben fejlődtek képességeik is a közös munkák során.


-Vízminták vétele, összehasonlításuk, a tiszta víz „kettős látása” emberi és állati szemmel /ivóvíz, illetve élettér /.
-Vízparti botanika, vadvirágok, gombák, gyógynövények az őszi vízpart színei és illatai.
-Gyógynövények, gyűjtése, meghatározása, illatuk, teafőzés.
-Állatok meghatározása, lábnyom keresés, ürge les, hüllőismeret, pókhálókészítés, rovarcsapdázás, vízimadár megfigyelés, Közben környezet-és természetvédelem.
-„Kincs” gyűjtés – folyamatosan ( és ebből a kincses - ág elkészítése).
-Kézműves foglalkozások, a kincsek esetleges felhasználásával. Origami, állatok elkészítése természetes anyagokból stb.
- Beszámoló az elméleti ismeretekről (feladatlap segítségével)
-A projekt megvalósításáról előadás és kiállítás gyerekek közreműködésével az iskola tanuló közösségének és a szülői munkaközösségnek.


Az egész napos gyűjtőmunkák, séták, megfigyelések után a jutalom egy finom ebéd, amit az étterem biztosított számunkra. Majd délután közös játékban kapcsolódhattak ki a fárasztó munka után. A természeti környezet fontosságának felismertetése, megszerettetése, megóvása, védelme minden ember kötelessége. Ezalatt az egy hét alatt a mi kis csoportunk valamennyi tagja megpróbált megfelelni az elvárásoknak. Bízunk benne, hogy lesz még folytatása, nagyon tartalmas élményekben gazdag hetet tudhattunk magunk mögött! Részt vevő pedagógusok: Szilágyiné Bak Anita,Kenyeres -Varga Anett,Huszárné Müller Zita, Tóth Tamásné, és Tölcsér Jánosné nevében, Tóth Mihályné osztályfőnök.